Omdömen

Diverse klipp från nu och då. Det går bra att själv tycka något, maila mig i så fall!

Bellmanföreställningen ”Stekta sparfwar” 1990

”Maria Lindström har publiken helt i sin hand. Med välfunna anekdoter, spirituella utläggningar och egna underfundiga reflektioner tar hon oss från den ena episteln till den andra, hela tiden med intresset på topp. Ett försvarligt stycke svensk kulturhistoria som blir levande och tillgänglig på ett alldeles utsökt sätt.” Jörgen Olsson, Arbetet

” …en säregen pondus som lyfter fram texten. Med små medel gör hon det dramatiska berättandet i epistlarna rättvisa, med lagom respekt för de traditionella arrangemangen gör hon dem personliga och tidsenliga.” Ylva Gislén, SDS

Rymdens gröna prickar: 1998

”Vi lämnar Cornelisrummet med känslan av att ha varit med om något märkvärdigt. Den som inte hinner dit får skylla sig själv – och åtminstone spåra upp Maria Lindströms nyss utkomna skiva med Sjöbergtolkningar. Rymdens gröna prickar.” Johan Svedjedal, SvD

Diktsamlingen Med anledning av fönstertvätt: 2001

”…mammas gata är Sveavägen i Stockholm och dikten ”Mammas gata” är ett av de bästa numren … en korthuggen ton, rim som ser ut att avsiktligt slinta …det är lagom fräckt och det håller.” Bertil Pettersson, Arbetet

”…en ton som är mer vemodisk och ironisk än militant …ord och klanger trampar varann i hälarna …en diktsamling när kabarén är över.” Tom Hedlund, SvD

Ur Vägen: 2002

Många pärlor – Här finns en absurd humor, vemod och en sorts allvarlig nyfikenhet, allt från revy till dramatik, kluriga melodier och ballader. Lägg därtill en självklar närvaro byggd på många scenframträdanden och med överraskande skiftningar i rösten. Sven Malm SvD (5 av 6 prickar)

”Äkta och flärdlösa visor – den svenska visan lever vidare, sympatierna för Maria Lindström kvarstår och förstärks. Carlhåkan Larsén SDS (4 av 5 )

”Moget, ytterst personligt uttryckssätt. Härlig absurd humor, lite bitterljuvt vemod med dekor av harmoniskt raffinerade melodier.” Christer Nilsson SKD (4 av 5)

”Nya albumet UR VÄGEN är hennes bästa. Hon iakttar utrymmet mellan sorg och glädje, besjunger storstan, nattens ensamhet och våra handlingars konsekvenser. Kompet växlar mellan svensk visa, tango och jazz.” Bengt Eriksson KvP

Solens Röda Äpple 2005

”Hennes kärlek till Birger Sjöberg torde, om möjligt, vara besvarad – och uppenbar för varje lyssnare. Tolkningarna har utsikt att bli klassiker”. Carlhåkan Larsén SDS (5 av 5 ) 

Det fina med de här tolkningarna är den suveräna textningen, de exakta nyanserna och det genomgående intrycket att Maria Lindström vet vad hon sjunger om, vilka dubbla bottnar och mörkare stråk som också ryms i Frida-idyllen.” Jan Johansson SkD  (5 av 5 )

”När Maria Lindström sjunger bär hon fram visornas ömsinta ironi med värme och engagemang i hela spektrat av idyll och bråddjup.” Ingrid Strömdahl SvD (5 av 6)

Nära till allt 2007

”Så kär att lyssna till, så lätt att älska”(SDS) 4 av 5p (vald till  en av årets fem bästa plattor av Carlhåkan Larsén)

”Hon skriver visor som också är något mer. Udda, därför att det knappast finns någon annan med den här stilen”(DD)

”Det som är mest glädjande med Maria är att hon vågar vara uppkäftig på ett sätt som få är när de passerat tjugonånting” (NWT)

”Medmänsklig galghumor, Maria sjunger fantastiskt bra, är en skicklig gitarrist och hanterar munspel och slagverk con brio” (SvD) 5 p

Visitkort 2011

“Hon borde för länge sedan fått Cornelispriset. Humor, vemod och ömsinthet samsas med sorg och glädje.” SvD  5 p (av 6)

“Hon är en av Sveriges bästa vissångerskor och sångpoeter”  Ystads Allehanda 4 p (av 5)

“Underfundiga vändningar som skenbarligen är konstlösa men rymmer fin ironi… hon står Birger Sjöbergs småstadsmikrokosmos nära men gömmer sig inte bakom ett alter ego utan är sig själv. Man påminns också om Povel Ramel i de dansanta, ibland småjazziga rytmerna.” SDS 4p (av 5)

”Musiken som bygger på influenser från jazz, kabaret och den breda vistraditionen är så välkomponerad att allt låter enkelt. Maria Lindström tillhör de bästa visartister vi har, låt oss hoppas att fler upptäcker det.” Pontus Juth – Lira (Lira gillar*)

”ÅRETS BÄSTA SKIVA – alltid med blick för de små detaljerna i kluriga texter” Carlhåkan Larsén SDS

”Stormar och Småkonst, Strindbergs Sånger” 2012

Veckans CD: ”Maria Lindströms melodier, gitarr och röst följer Strindbergs ord likt en skugga, som en reskamrat i livet och på jorden. Så nära intill.” Bengt Eriksson, Arbetet Kultur

”M.L. har aldrig fått det genomslag hon är värd, kanske blir det ändring på det nu när hon tagit sig an självaste August Strindberg. …närmat sig materialet med lagom brist på respekt…väl anpassad till respektive text.” Lars Johansson, Skånska Dagbladet

”Att tonsätta Strindbergs lyrik låter som en ganska märklig idé men faktum är att Maria Lindström med detta grepp lyckas väcka min nyfikenhet både för henne och för den gamle poeten. Det här är riktigt roligt och annorlunda.” Maria Lagergreen, Lira

”Upptäck henne, med eller utan Strindberg som kompanjon!” Patrik Lindgren, Lira

Lite för bra 2015

Veckans CD SDS

”Klart det är bra, Maria Lindström är alltid bra” Bengt Eriksson, Hi-fi och Musik

”Utan tvekan en av Sveriges bästa visartister” Lennart Götesson, DD

Grepp om livet 2017

(Intervjubok med 16 gitarrister)

”En viktig och intressant bok som man lätt sträckläser eftersom Maria Lindström lyckats förmedla energin som både hon och de intervjuade kvinnorna besitter.” Rolf Nilsén, Gitarr och luta-magasinet

Det var inte jag, en memoar 2022

”Maria kan formulera sig, i både prosa och sångpoesi… man kan läsa ”Det var inte jag” utan att ens hört henne sjunga. Så helt rätt att skriva personligt, öppet, modigt.Bengt Eriksson, HiFi och Musik

”En återhållsamt humoristisk och ganska lågmäld bok, men plötsligt blixtrar Lindström till med en dräpande formulering eller oväntad ironi. Mellan raderna skymtar också sorg och ilska och en kamp mellan bekräftelsebehov och anspråkslöshet… och likt en ståuppkomiker återvänder Lindström till ämnet när vi nästan glömt bort det.” Nils Ahnland, Btj – Betyg:4

Mutter på Tuppen – En Bellman-dubbel CD 2023

”Maria går till verket med fullt engagemang. Personlighet, varierade egna arrangemang och det utspel som Bellmans texter förtjänar.” Alexander Agrell SDS

”… kompas utmärkt på gitarr av Maria Lindström själv –  texterna går verkligen fram – musikaliskt väldigt snyggt gjort” Bengt Edquist, Lira

”En av Sveriges främsta vispoeter och sångerskor. Hon växlar mellan sånggestalterna, mellan 1700-talet och idag, som ett kostymbyte med fasettögon på visornas texter, personer och händelser. Så inlevelsefullt att resultatet blir högst levande sånger och berättelser.” Bengt Eriksson, HiFi och musik

”Något så makalöst otrendigt som ett album med Bellman. Nästan lika bra som tidlöst.” Lasse Anrell (I mina lurar), Tidningen Pensionären

”Maria Lindström sjunger Bellman på sitt eget sätt. Texterna lever, varje ord blir förnummet.” Hwad behagas, Bellmansällskapet